Dinsdag 30 augustus

Gepubliceerd op 31 augustus 2022 om 00:03

Beach day!

Het is eindelijk zover: we gaan met de kinderen naar het strand! Iets waar wij al lange tijd erg naar uit hebben gekeken. Na het gebruikelijke ontbijt was het wachten op de bus met kinderen die ons zouden oppikken bij Bombolulu. Dit duurde iets langer dan gepland, maar de dag was ook ruim ingepland gelukkig. Rond het middaguur kwamen we aan op het strand.

Vervolgens hebben we de hele middag mogen spelen met de kinderen. Het water was gelukkig niet diep, daarom konden we veilig met de kinderen het water in. Tussendoor was er friet met kip en frisdrank als uitgebreide lunch, dit vonden de kinderen natuurlijk fantastisch! Lekker met de borden op schoot eten in de zon tussen alle lachende kinderen, je kan het slechter treffen. Wat bijzonder dat we de kinderen zo'n zeldzame ervaring mogen meegeven.

Daarnaast waren er bootritjes geregeld, zodat ook de kinderen in het gips op het water mochten om de zee te ervaren. Niemand viel vandaag buiten de boot. Als dat nog niet genoeg was mocht iedereen ook nog een ritje maken op een kameel. Aan het eind van de middag konden we de bus weer volladen en koers zetten richting Bombolulu.

Terwijl wij aan het strand zaten werd er op de kliniek al hard gewerkt om de zonne boilers te installeren. Mede dankzij Our Energy Foundation en Greenlink hebben we dit allemaal mogen bewerkstelligen. Zie hier het resultaat van al het werk zover.

Bij Bombolulu gingen we om 19:30 eten. Na het avondeten gingen we opnieuw met elkaar in gesprek. Ditmaal bespraken we niet wat we geleerd hebben van vandaag, maar over de hele reis gezien. De vraag luidde daarom: "wat neem je mee van deze reis en wat laat je achter." De gesprekken die volgen gaan gepaard met een lach en een traan. Want niet alleen de afgelopen twee weken horen bij deze reis, maar ook de hele aanlooptijd ernaartoe van anderhalf jaar. Wat een tijd hebben we samen beleefd! We nemen in ieder geval mooie herinneringen mee en laten ook mooie dingen achter in de vorm van het zwembad en de zonne boilers. Ook hopen wij dat we een goede indruk achterlaten op de Kenianen en de kinderen. Het afscheid nemen gaat erg lastig worden ben ik bang...

Met deze gedachte vind ik het ook niet meer dan terecht om iedereen in de groep te bedanken voor hun openheid, inzet en het vertrouwen in elkaar. Zonder zo'n mooie groep hadden we dit niet met elkaar kunnen bereiken. Ook wil ik alle ouders alvast bedanken voor al hun steun, vertrouwen en geduld. Alle deelnemers kunnen hopelijk met rijke ervaringen terugkeren bij jullie. Tot slot verdienen APDK en Bombolulu ook mijn complimenten, want hun goede zorg en gastvrijheid hebben deze reis erg verrijkt.

Morgen zal het zwembad officieel geopend worden bij APDK. Dit zal een enorme mijlpaal worden voor alle betrokkenen. Ik zal jullie via deze weg op de hoogte houden!

Groetjes namens het hele team,